Dbamy o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, promując profilaktykę i edukację w zakresie zdrowia
Realizujemy projekty badawcze, opracowujemy systemowe rekomendacje i szerzymy wiedzę, aby tworzyć bezpieczne i zdrowe środowisko dla przyszłych pokoleń
Precyzyjna diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży szkół podstawowych
Dopasowane oddziaływania profilaktyczne oparte na naukowych podstawach
Ewaluacja i ocena skuteczności realizowanych programów profilaktycznych
Fundator
Rada Fundacji
Projekt KCPU
Projekt realizowany jest na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025 ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych pozostających w dyspozycji Ministra Zdrowia (nr umowy 17O/KT/HN/DBMWM/2024).
Idea projektu
W polskim systemie edukacji rozwój takiej profilaktyki jest ograniczony deficytem aktualnej wiedzy o uwarunkowaniach zjawisk zagrażających zdrowiu psychicznemu uczniów i realizacji przez nich zadań rozwojowych oraz brakiem narzędzi diagnostycznych o ustalonych właściwościach psychometrycznych, które dostarczyłyby instytucjom edukacyjnym rzetelnych danych do zaprojektowania i realizacji adekwatnych oraz skutecznych oddziaływań profilaktycznych uwzględniających także obecność dużej liczby uczniów ukraińskich.Ekspertyza przeprowadzona przez naukowców skupionych wokół Fundacji Diagmatic ujawniła kilka kluczowych potrzeb, których zaspokojenie może przyczynić się do rozwoju skutecznej profilaktyki zachowań ryzykownych w systemie edukacji.
Potrzebne są:
- wiedza z badań nad uwarunkowaniami zagrożeń zdrowia psychicznego i realizacją zadań rozwojowych na każdym poziomie kształcenia uczniów, by dostarczać praktyce edukacyjnej podstaw teoretycznych do projektowania oddziaływań profilaktycznych nastawionych na redukcję czynników ryzyka i na wzmacnianie czynników chroniących;
- upowszechnianie wyników tego typu badań w środowiskach edukacyjnych, które mają coraz częściej ograniczone możliwości dostępu do nich;
- powszechny dostęp do wystandaryzowanych i prostych w użyciu narzędzi badawczych umożliwiających przeprowadzenie wymaganej prawem diagnozy środowiska szkolnego pod kątem czynników ryzyka i czynników chroniących związanych z występowaniem zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
Cele badań
Przedmiot badań
Grupa badawcza
Spodziewane rezultaty
- Wzrost wiedzy na temat uwarunkowań zdrowia psychicznego i realizacji zadań rozwojowych uczniów z klas 4-8 szkół podstawowych i rozmiarów podejmowanych przez nich zachowań ryzykownych;
- Rekomendacje pod adresem praktyki profilaktycznej w oświacie uwzględniające zjawisko wielokulturowości w szkołach, w których znajdują się dzieci z doświadczeniem uchodźstwa i migracji, wypracowane podczas seminarium naukowego poświęconego przedstawieniu i przedyskutowaniu wyników badań w oparciu o raport roboczy;
- Zweryfikowanie koncepcji teoretycznej badań oraz zastosowanego protokołu badawczego;
- Wskazanie szkołom możliwości przeprowadzania diagnozy czynników ryzyka i czynników chroniących oraz zachowań ryzykownych koniecznej do planowania ich działalności profilaktycznej.
Zespół badawczy
- prof. dr hab. Maria Deptuła - emerytowana profesor,
- dr hab. Beata Ziółkowska – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
- dr hab. Krzysztof Ostaszewski – Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie,
- dr Karolina Appelt – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu,
- dr Wioletta Junik – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
- dr Aleksandra Jasińska - Maciążek – Uniwersytet Warszawski w Warszawie,
- dr Marek Muszyński – IFiS Polska Akademia Nauk,
- dr Tomasz Żółtak – Instytut Badań Edukacyjnych,
- zespół pracowników Fundacji Diagmatic, którym kieruje Karina Porębska.